Dalam entri kali ini, penulis ingin berkongsi satu sorotan tentang perkembangan rukyah dan hisab. Melalui penelitian penulis,
terdapat tiga kajian berkaitan perkembangan rukyah dan hisab ini iaitu kajian Mohammaddin Abdul Niri,
Mohd Saiful Anwar Mohd Nawawi, Khadijah Ismail, Raihana Abdul Wahab & Nurul
Huda Ahmad Zaki (2012), Ebrahim Moosa (2012) dan Mohd Anuar Ramli, Mohd Saiful
Anwar Mohd Nawawi, Mohammaddin Abdul Niri, Mohammad Aizat Jamaludin dan Saadan
Man (2013). Kajian Mohammaddin Abdul Niri et.al,
(2012) membincangkan perkembangan rukyah dan hisab berlaku sejak zaman Nabi
Muhammad SAW. Namun pengkajian beliau pada bahagian ini meliputi pendapat
beberapa ulama dan tokoh seperti Sheikh Ahmad Shakir, Yusuf al-Qaradawi,
Mustafa Ahmad al-Zarqa dan beberapa orang lagi. Kesemua ulama ini mempunyai
pendapat yang serupa iaitu membenarkan penggunaan hisab sekiranya anak bulan
tidak kelihatan pada hari ke 29 Hijrah dengan kaedah rukyah. Hujah ini
dikuatkan lagi oleh Ahmad Shakir dalam kajian Ebrahim Moosa (2012), semasa
zaman pra-Islam dan zaman awal Islam, masyarakat Arab sememangnya tidak
mengetahui akan pengetahuan saintifik dalam astronomi, malah mereka merupakan
golongan yang buta huruf. Pengetahuan astronomi mereka ketika itu terbatas
hanya pada cerapan, laporan dan lisan, tidak didasarkan pada peraturan
matematik dan bukti empirikal.
Dalam kajian Ebrahim Moosa (2012),
Ahmad Syakir menyatakan dengan kedatangan Nabi Muhammad SAW, baginda
memperkenalkan kalendar Islam yang
memenuhi keperluan ibadah dan sifatnya mudah difahami oleh semua orang
ketika itu, iaitu mencerap anak bulan dengan menggunakan mata kasar. Kesannya,
kaedah ini diguna pakai sehingga ke hari ini.
Apabila masyarakat sudah mampu mempelajari hisab yang lebih jelas dan
yakin sifatnya dalam penentuan kenampakan anak bulan, mereka boleh bergantung
pada kaedah ini. Hal ini kerana penyebab jatuhnya hukum rukyah iaitu buta huruf
sudah tidak wujud apabila masyarakat sudah pandai mengira.
Sebuah kajian lagi yang menyentuh berkenaan rukyah dan hisab iaitu
kajian Mohd Anuar Ramli et.al, (2013).
Kajian Mohd Anuar Ramli et.al,
membincangkan kepentingan nilai saintifik dan peranannya dalam penentuan awal
Ramadan dan hari raya di Malaysia. Analisis kajian Mohd Anuar Ramli et.al, (2013) ini mendapati penggunaan
rukyah semata-mata adalah tidak memadai memandangkan faktor cuaca negara yang
kerap berubah. Oleh itu, pelaksanaan kriteria imkannur-rukyah yang digunakan di Malaysia pada waktu ini adalah
relevan untuk penyusunan kalendar kamariah. Ditambah lagi, pendekatan imkannur-rukyah tentang kaedah hisab
adalah penting bagi mengukuhkan kesaksian rukyah. Melalui dapatan ini, Mohd
Anuar Ramli et.al (2013), nilai
saintifik tersebut berupaya membantu ulama menghasilkan keputusan
pengaplikasian kaedah rukyah dan hisab yang lebih kukuh dalam penentuan awal
bulan hijri. Pendekatan ini telah
diguna pakai sehingga kini.
Didapati kefahaman dan tafsiran tentang rukyah dan hisab adalah berbeza mengikut zaman dan peredaran masa. Walau bagaimanapun, dalam meraikan perbezaan pendapat, garis yang dipandu al-Qur'an dan Hadith tidak boleh diketepikan. Dengan itu, pemahaman sebenar dalam mentafsir dalil-dalil berkaitan rukyah dan hisab bukan sekadar untuk memenuhi kehendak dan keperluan ummah malah sebagai tanda patuh dan taat padaNya seperti yang dipandu syarak.
Rujukan:
Ebrahim Moosa (1998). Syaykh Ahmad
Shakir & The Adoption of A Scientifically-Based Lunar Calendar, dlm Islamic Law & Society, Cape Town:
Brill.
Mohammaddin
Abdul Niri,Mohd Saiful Anwar Mohd Nawawi, Khadijah Ismail, Raihana Abdul
Wahab& Nurul Huda Ahmad Zaki (2012). Kesan Penggunaa Hitungan Astronomi dan
Alatan Moden dalam Cerapan Hilal di Malaysia: Satu Penelitian, Jurnal Fiqh (9), 45-64.
Mohd
Anuar Ramli, Mohd Saiful Anwar Mohd Nawawi, Mohammaddin Abdul Niri, Mohammad
Aizat Jamaludin dan Saadan Man (2013). Pengambilkiraan
Nilai Saintifik semasa dalam penentuan awal bulan Ramadan dan Syawal di
Malaysia, dlm: Dimensi Penyelidikan Astronomi Islam. Jabatan Fiqh &
Uul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, hlmn 105-120.
No comments:
Post a Comment